בין אם אתם סטארטאפ שמכין תכנית עסקית, עובד על מצגת למשקיעים או שאתם אחרי גיוס ועובדים על תכנית השיווק שלכם, מחקר שוק הוא אחד הדברים הכי חשובים שאתם יכולים לעשות.
באמצעות מחקר שוק תוכלו לענות על שאלות רבות שנוגעות למהות העסק שאתם בונים ותקבלו תשובות על הפוטנציאל של הרעיון שלכם כמו גם על אסטרטגיית השיווק שלכם. מחקר שוק שמבוצע נכון יאפשר לכם לענות על שאלות קריטיות בבניית העסק כגון:
האם השוק גדול מספיק? האם הוא מעניין? מי השחקנים המרכזיים בשוק ומי המתחרים? מה הם עושים נכון ומה לא? מהו המודל העסקי הנפוץ בשוק? מהן מילות המפתח החשובות? מהם צרכי הלקוחות (מה הם תכל'ס מחפשים)? מה מקורות התנועה של המתחרים? איפה הם מפרסמים? איך נראות המודעות שלהם? ועוד ועוד…
קוראי הבלוג הוותיקים כבר מכירים את המשקל הרב שאני מייחס למחקר שוק ובנייה נכונה של תוכנית עסקית לסטארטאפ שלכם. ולכן לא אכביר מילים נוספות על חשיבות ביצוע המחקר, ונקפוץ היום ישר ל: איך מבצעים אותו ביעילות.
מחקר שוק הוא שם נרחב לאוסף נתונים שכדאי לסטארטאפ לאסוף, להכיר ולדעת על התחום בו הוא מתחרה.
אני מחלק את מחקרי השוק ל 3 סוגים עיקריים:
- שוק
- מספרים
- סטטיסטיקות שוק
- טרנדים
- השקעות מי גייס ומי השקיע
- הכרת המתחרים והשחקנים המרכזיים
- ניתוח מתחרים
- ניתוח מתחרים
- הטכנולוגיות בהן הם משתמשים
- מילות מפתח לינקים ו SEO של המתחרים
- ניתוח התוכן
- מודעות PPC
- ניתוח לקוחות
- מי הלקוחות הפוטנציאליים שלי.
- מה הם צריכים/מחפשים.
- איזה פיצ'רים לפתח להם.
בפוסט היום נתמקד במחקר שוק על השוק.
בפוסטים קרובים נרחיב על מחקר שוק של המתחרים והלקוחות שנוגעים יותר לבניית תכנית השיווק.
מחקר שוק על השוק
מחקר השוק הזה מבוצע לרוב לטובת: בחינת פוטנציאל הרעיון, בניית תכנית עסקית ולקראת פגישות עם משקיעים, לעזור לכם בעיצוב שקפים שנוגעים ל:
- size of the opportunity
- available market vs actual market
- competitive landscape
שאלות שהמחקר הזה בא לענות עליהם:
פוטנציאל גודל השוק במספרים? סטטיסטיקות שונות לגבי השוק וההכנסות שלו? זהות השחקנים הראשיים והמתחרים? טכנולוגיות פופולריות בסקטור? מה הבנצ'מרקים המקובלים בשוק הספציפי הזה (churn, caac וכדו')
כלים ושיטות למחקר:
- Google – המקום הראשון ללכת ולחפש מידע ציבורי לגבי שוק מסוים הוא כמובן מנוע החיפוש גוגל.
כדי לקצר ולייעל את תהליך המחקר שלכם חשוב לכוון לחיפושים שיציפו עבורכם דוחות וסקירות ציבוריות שבוצעו כבר על ידי חברות מחקר מקצועיות על התחום שאתם בוחנים.
לשם כך, אני ממליץ לבצע סדרת חיפושים ממוקדים שמכילים בתוכם את המילים הבאות:
market share/numbers/report/stats/size/trends או State of יחד עם המספר של השנה החולפת 2015/2016
דוגמאות:
- X market share 2016 (לדוג' browsers market share 2016)
- X market report 2016 (לדוג' saas market report 2015)
- 2016 X market stats (לדוג' CRM market stats 2016)
- The State of X 2016 (לדוג' The state of mobile apps 2016)
- X trends 2017 (לדוג' ecommerce trends 2017)
טיפ למתקדמים – באמצעות פונקציית החיפוש המתקדם של גוגל, אתם יכולים גם להוסיף את שם חברת המחקר למחרוזת החיפוש עצמו (כגון Nielsen, gartner, forrester או comscore וכו') או את כולם גם יחד (דוגמא לחיפוש שכזה) ו/או אם אתם מעדיפים לצמצם את החיפוש רק לדוחות עצמם באמצעות חיפוש של קובץ מסוג pdf בלבד, תוכלו לעשות זאת באמצעות הוספת filetype:pdf למחרוזת החיפוש.
מטריקות
נתונים חשובים נוספים הם נתוני הבנצ'מרק (נקודת הייחוס) בשוק אליו אתם מכוונים, את זה תוכלו להשיג באמצעות חיפוש המכיל את המילים industry benchmarks או industry metrics, לדוג' saas benchmarks 2016 או Saas metrics .
על פי רוב החיפושים האלה, יציפו עבורכם מחקרי שוק מקצועיים ו/או פוסטי סקירה שנעשו, ותוכלו ללמוד באמצעותם על השוק אליו אתם מכוונים. חיפושים אלו יעזרו לכם להבין גם את פוטנציאל השוק והטרנדים החמים ובאמצעותם תוכלו לבנות ולבסס את תחזית ההכנסות/וההוצאות שלכם עם נתוני אמת מהשטח.
- Quora – הוא כלי נהדר לחיפוש נתונים על שוק או מתחרים. זה מקור בלתי נדלה למציאת מידע על שוק מסויים ו/או על נתונים של שחקנים ספציפיים בשוק (או לבקש לשאול באופן אנונימי) ובין אם אתם מכירים את השירות ועל אחת כמה וכמה אם אתם לא, אני ממליץ בחום רב שלא לדלג על ההזדמנות לבצע חיפושים שנוגעים לשוק שלכם ב Quora.
- Askwonder.com – לעתים אתם קצרים בזמן ו/או מתקשים למצוא נתונים ו/או רוצים לוודא שיש לכם ביד את כל הנתונים על השוק שלכם. באמצעות השירות הזה, תוכלו לבצע שאילתא ולהזמין מחקר שוק ו/או נתונים על מתחרה ספציפי בשוק שלכם ב $49 בלבד (תשמשו בלינק ההנחה הזה ותקבלו $15 דולר הנחה לחיפוש הראשון שלכם – askwonder.com/r/tzvik) כאנקדוטה אציין שעדן שוחט שותף בקרן אלף, ציין בהרצאה שהוא נתן על פרודוקטיביות, שלפני כל פגישה שלו עם סטארטאפ הוא מבצע מחקר שוק על הסטארטאפ הזה והשוק בו הוא מתחרה באמצעות Askwonder.
שאלת המחקר:
- מי השחקנים ו/או המתחרים המרכזיים בשוק?
כלים ושיטות למחקר:
אם התחלתם בחיפוש מחקרי שוק מקצועיים, כפי שהמלצתי בתחילת הפוסט, אז סביר להניח שמחקרי השוק שמצאתם כבר ציינו שמות של שחקנים ראשיים ו/או מתחרים ואתם כבר קצת מכירים את הסביבה התחרותית שלכם.
אבל אם לא הצלחתם למצוא שמות של שחקנים מרכזיים ו/או אתם מעוניינים להרחיב ו/או לחזק את ההיכרות שלכם עם הסביבה התחרותית אתם יכולים להעזר בטכניקות הבאות:
שימוש ב Google וב 2 טכניקות מרכזיות:
- תרשמו 3 חיפושי גוגל שונים שיבצעו הלקוחות העתידיים שלכם (לא כולל שם החברה), חיפושים שבהם הם יצפו למצוא את הפתרון שלכם כתוצאה ראשונה בדף התוצאות לחיפוש. תסתכלו טוב על דפי התוצאות- על המודעות הממומנות ועל התוצאות האורגניות – נעים מאוד תכירו אלו כנראה המתחרים / מוצרים התחליפים שלכם.
- אם אתם כבר מכירים מתחרה הכניסו את השם שלו לגוגל ונסו להריץ חיפוש בגוגל עם השם שלו והמילה vs אם המתחרה הזה מספיק גדול ומוכר כנראה שיוזרים ניסו להשוות אותו מול שירותים אחרים וככה תוכלו להציף/לגלות שירותים נוספים שבעיני היוזרים מספקים את אותו הערך כמו לדוגמא המתחרים של Mailchimp
- Similarweb – דרך נוספת לבחון ולהציף שירותים/אתרים דומים כשיש לכם כבר כתובת אתר של מתחרה היא באמצעות שירות Similarweb וגלישה לטאב ה Similarsites שיציף לכם אתרים דומים לשירות שאתם בוחנים. ציון "הדמיון" הזה נמדד לפי מספר קריטריונים שונים והוא מושפע לא מעט מניתוח מקורות התנועה לאתר. (בפוסטים הבאים שיעסקו בניתוח מתחרים נרחיב על הכלי הזה)
שאלת המחקר:
- איזה סטארטאפים גייסו בתחום ומאיזה משקיעים?
כלים ושיטות למחקר:
Crunchbase.com – מאגר פתוח ומעודכן של סטארטאפים וההשקעות/משקיעים שלהם. אם יש לכם שם של חברת סטארטאפ שמתחרה בתחום שלכם, בסבירות לא נמוכה בכלל, תוכלו למצוא אותה במאגר וללמוד פרטים על המשקיעים שלה ו/או סבבי ההשקעה שלה. מאגר נוסף שבעיני פחות מעודכן אבל עדיין מכיל לא מעט מידע על השקעות ומשקיעים הוא המאגר של angel.co
סיכום
המחקר שתבצעו על השוק יקנה לכם הבנה וידע נרחב על הסביבה התחרותית שלכם, תגבשו הבנות טובות יותר על האיומים וההזדמנויות. אבל על מנת להבין לעומק את השוק שלכם ולבנות אסטרטגיית גדילה ותכנית שיווק איכותית חשוב שלא תעצרו כאן. בפוסטים הקרובים נרחיב על השלבים הבאים במחקר, ונלמד איך לבצע חקר מתחרים ולקוחות.
אז כדאי להרשם!
יש לכם טיפ של אלופים או המלצה על טכניקה שפיספסתי במחקר שוק? שתפו איתנו בתגובות
פינגבאק: מחקר מתחרים - המדריך המלא - Startuping
פינגבאק: מחקר לקוחות - כל מה שהאחות לא סיפרה לכם בבית ספר - Startuping