פול גראהם הוא מתכנת, כותב, ומשקיע. כך הוא מגדיר את עצמו בדף הביו שלו באתר. האמת שפול גראהם הוא אחד המשקיעים האגדיים בסיליקון וואלי, וממקימי תוכנית האקסלרסציה YC. החל מ 2011 פול כותב מאמרים שהפכו לאבן יסוד בעולם הסטארטאפים. מדי פעם נפרסם תרגומים לעיקרי הטיפים שלו לסטארטאפים. כמובן שאני ממליץ בחום לקרוא את המאמרים המלאים.
18 הטעויות שהורגות סטארטאפים – אמ:לק
- מייסד בודד
תצטרכו שותף כדי לבצע איתו סיעור מוחות, לדבר איתו כדי להימנע מקבלת החלטות טיפשיות וכדי להתעודד כשדברים לא הולכים כמו שצריך. - מיקום לא טוב
תהיה במקום שסוג האנשים שאתה רוצה לגייס לחברה רוצים לגור בו, תעשיות שתומכות בך נמצאות בו, ומקום בו האנשים שתפגוש במקרה ברחוב באותו העסק כמוך. - שוק נישתי
אתה יכול להימנע מתחרות רק באמצעות בחירה ברעיונות גרועים. - רעיונות לא מקוריים
במקום להעתיק את פייסבוק באמצעות גירסה שכנראה פייסבוק בחרה שלא ליישם מטעמים מוצדקים. חפש רעיונות בכיוונים אחרים לגמרי. במקום להסתכל על חברות מצליחות ולנסות להנדס אחורה את הפתרון שהם כבר פתרו. חפש בעיות שלא נפתרו ותנסה לדמיין את החברה שתוכל לפתור אותם. - התעקשות
רוב הסטארטאפים מתגלגלים לעשות משהו שונה מהרעיון המקורי. אתם צריכים להיות מוכנים לראות את הרעיונות הטובים יותר כשהם מגיעים. אבל החלפה לרעיון שונה כל שבוע יוביל לתוצאות הרות אסון. שאלו את עצמכם האם הרעיונות החדשים מביאים אתכם לאיזשהו התקדמות.
אם ברעיון חדש אתם יכולים להשתמש במרבית המרכיבים מהרעיון הקודם, אתם כנראה מתקדמים בתהליך שיתכנס. אם אתם חושבים על הליכה לכיוון חדש והתגובות של המשתמשים שלכם נלהבות, הכיוון הזה הוא כנראה הימור טוב. - גיוס מתכנתים גרועים
אנשי עסקים לא יודעים להבחין מי מתכנת מוצלח ומי לא. - בחירה בפלטפורמה הלא נכונה
איך בוחרים בפלטפורמה נכונה? הדרך הפשוטה היא לבחור במתכנתים טובים ולתת להם לבחור. אבל יש טריק שאתם יכולים ליישם אם אתם לא מתכנתים, בקרו במחלקה של מחשבים והסתכלו באילו כלים הם משתמשים לטובת המחקר שלהם. - איטיות בהשקה
רק כאשר הרעיון שלכם יפגוש משתמשים תוכלו באמת להבין ולבחון את הרעיון שלכם. - השקה מוקדמת מדי
תחשבו קודם על המטרה הסופית אליה אתם מכוונים, ואז צרו את הרעיון המצומצם ביותר שנגזר ממנו ועושה משהו מועיל. אם הרעיון הזה הוא באמת נגזרת, תצטרכו ליצור אותו כנראה בכל מקרה, אז גם במקרה הגרוע ביותר זה לא בזבוז זמן. המשתמשים הראשוניים שתצטרכו להרשים די עמידים. הם לא מצפים שמוצר שרק הושק יעשה הכול, הוא רק צריך לעשות משהו. - כשלא חושבים על משתמשים ספציפיים
אי אפשר לבנות משהו שמשתמשים אוהבים בלי שמבינים את המשתמשים. - גיוס מועט מדי של כסף
אם אתה לוקח כסף ממשקיעים, אתה צריך לקחת מספיק כסף שיביא אותך לשלב הבא. לרוב תצטרך שהכסף יספיק כדי לקדם אותך באופן משמעותי לשלב הבא: אם כל מה שיש לך זה רעיון, הגעה לאב טיפוס; אם יש לך אב טיפוס, השקה; אם השקת, גידול משמעותי. - הוצאה גבוה מדי
הדרך הקלאסית לשריפת מזומנים זה גיוס של יותר מדי עובדים. אל תעשו את זה, אם אתם יכולים להימנע מזה, שלמו לאנשים באחוזים מהחברה במקום משכורת, ולא רק כדי לחסוך כסף אלה בגלל שאתם רוצים אנשים שמחויבים מספיק בשביל להעדיף חלק מהחברה, גייסו רק אנשים שהולכים לכתוב קוד או להביא משתמשים מכיוון שאלו הדברים היחידים שאתם צריכים לעשות בהתחלה. - גיוס של יותר מדי כסף
ברגע שאתם מגייסים הרבה כסף מאוד קשה לשנות כיוון. ככל שיש לך יותר אנשים מעורבים ככה אתם יותר מקובעים להליכה באותו הכיוון. - ניהול כושל של משקיעים
לא כדאי לכם להתעלם מהם, מכיוון שיתכן ויש להם תובנות חשובות. אבל גם אסור לתת להם לנהל את החברה. - הקרבת משתמשים בשם הרווחיות (לכאורה)
מכיוון שקשה יותר לבנות משהו שאנשים רוצים, מאשר למצוא איך מרוויחים ממנו. השאירו את המודלים העיסקיים בצד. - לא להיות מוכן ללכלך את הידיים
אם אתם רוצים להשיג משתמשים, כנראה שתצטרכו לקום מהמחשב וללכת למצוא אותם. - ריבים בין שותפים
אנחנו ממליצים לשותפים לעשות וסטינג על מניות, כדי שתהיה דרך מוסדרת לפרישה. רוב הריבים הם לא תוצר מוכרח של המצב אלה של האנשים. אנשים הם המרכיב החשוב ביותר בסטארטאפ, אל תתפשרו על זה. - מאמץ חלקי
רוב המייסדים בסטארטאפים שלא הצליחו, לא עוזבים את מקום העבודה הרגיל שלהם, בניגוד לרוב המייסדים בסטארטאפים שהצליחו.
הפוסט הזה הוא תרגום של פוסט סיכום העצות באנגלית של המשקיע האגדי פול גראהם. כמובן שמומלץ לקרוא את המאמרים המקוריים עצמם של פול גראהם מהם לוקטו הסיכומים (ניתן גם לשמוע אותם בגירסת אודיו) .
פינגבאק: 8 לקחים שכל סטארטאפ צריך ללמוד ליישם – אמ:לק (2) עצות לסטארטאפים מאת פול גראהם - Startuping