מחקר מתחרים – המדריך המלא

אחרי שבפוסט הקודם הדגמנו איך ניתן לבצע מחקר שוק לסטארטאפ ,היום נתמקד בשיטות וטכניקות מתקדמות לניתוח מתחרים.

הטיעון – למה לחקור מתחרים?

למה בכלל כדאי לבצע ניתוח מתחרים?

המתחרים שלכם יכולים ללמד אתכם המון על השוק אליו אתם נכנסים או בו אתם פועלים. באמצעות ניתוח מתחרים נכון, תוכלו ללמוד על: טכנולוגיות רלוונטיות, מילות מפתח רלוונטיות ל SEO, קישורים ואתרים רלוונטיים לפרסום, מודלים עסקיים שעובדים בשוק, מחירים ועוד . מיפוי של המתחרים יאפשר לכם ללמוד ולזהות מה תכל'ס עובד, על ה"איומים" וה"הזדמנויות" שיש לסטארטאפ ולמוצר שלכם בשוק.

כמו כן יתכן והמתחרים שלכם כבר השקיעו זמן, כסף ומאמץ בלימוד השוק. באמצעות מחקר שוק נכון תוכלו לגלות את ממצאי המחקר שלהם, ולחסוך לעצמכם את עלויות וזמן החיפוש, מה שיאפשר לכם להתחיל מנקודת פתיחה חזקה.

אז אחרי שלמדנו על שלל הדברים שאנחנו יכולים להפיק מחקר המתחרים בואו נקפוץ ישר לשורה התחתונה – לאיך ומה עושים כדי לבצע מחקר שוק.

טיפ – לפני שמתחילים לבצע מחקר מתחרים אני ממליץ בחום רב על פתיחה של Google spreadsheet שירכז עבורכם את הממצאים של המחקר שלכם. באופן זה תוכלו לראות במקום אחד נוח למיון את כל ממצאי המחקר שלכם. ולחפש תבניות דומות, לרכז את מילות המפתח ו/או לאתר הזדמנויות.

{captcha}

ניתוח מתחרים

  • איתור מתחרים
  • הטכנולוגיות בהן הם משתמשים
  • ניתוח מבנה האתר
  • מילות מפתח לינקים ו SEO של המתחרים
  • מודעות PPC
  • ניתוח התוכן
  • בדיקות מתחת למנוע
  • Marketplaces ו Mobile

איתור המתחרים

בפוסט הקודם על מחקר שוק ציינו בפירוט 4 טכניקות שיעזרו לכם לחשוף מי השחקנים ו/או המתחרים המרכזיים נסכם אותם כאן בקצרה:

  1. קריאת דוחות מחקר של מכוני מחקר.
  2. חיפושים בגוגל
    1. חיפוש מילות מפתח רלוונטיות ובדיקת התוצאות הממומנות והאורגניות
    2. כתיבת שם המתחרה שנמצא והוספת המילה VS בגוגל כדי להציף מתחרים נוספים או חיפוש שם החברה עם המילה Alternative לדוג' mailchimp alternatives.
  3. Similarweb שימוש בשרות similarweb שיכול להציף אתרים/שרותים עם מאפיינים דומים.

כמובן שאת כל המתחרים שמצאנו נרכז ונשים באופן מסודר ב Spreadsheet המחקר שלנו.

הטכנולוגיות בהם המתחרים משתמשים

עכשיו שיש לנו רשימה של מספר מתחרים, נוכל לנתח את האתרים שלהם ביתר יעילות.

טכניקה אחת נוחה היא להציץ ולנסות ללמוד קצת מהטכנולוגיה בה הם משתמשים. המתודה הזו יכולה להציף כל מיני ממצאים מעניינים. למשל, היא תוכל לתת לכם אינדיקציה ראשונית לכל מיני שאלות מעניינות כגון: על איזה פלטפורמה האתר, האם הוא על WordPress למשל (נגיע ללמה זה חשוב בהמשך), האם המתחרים עושים SEO באופן יזום, האם הם עושים Retargeting, איזה פיקסלים הם יורים אם בכלל, האם הם משתמשים בכלי אוטומציה לשיווק, ובאיזה שירותים/סקריפטים הם משתמשים ועוד ועוד.

את התשובות לשאלות האלה אני מקבל באופן די מהיר באמצעות אחד מהתוספים/שרותים הבאים:

ההצצה המהירה הזו לטכנולוגיה בהם משתמשים המתחרים נותנת מהר מאוד תחושה של "עם מי יש לנו עסק" ומאפשרת לנו גם לחשוף ולגלות ביתר קלות דברים שאולי המתחרים שלנו היו מעדיפים להחביא.

ניתוח מבנה האתר

אחד הדברים הראשונים שאני אוהב לעשות הוא "לחוש" את המתחרים.

אני ממליץ לגלוש, לראות בעיניים ולהוסיף לספרדשיט לינק ל:

    • דף הבית
    • דף ה Pricing
    • דף ה About

אני ממליץ להסתכל קצת על הדפים לקרוא אותם, להסתכל על העיצוב, על הניווט, על ה Footer ולראות אילו לינקים כלולים שם. לקבל רושם כללי על מה האתר משדר לגולש.

כשקוראים באתר כדאי וחשוב לתת תשומת לב ל:

  • רשימת ה Features או Business benefits.
  • לבחון אילו תוספים/אפליקציות הם פיתחו ובאיזה Marketplace. למשל, האם יש תוסף לכרום, או אפליקציית IOS, או Android או התממשקות עם Salesforce או Google apps וכו'.. הבחינה הזו יכולה ללמד אתכם על Marketplaces שעשויים להיות רלוונטיים לפתרון שלכם.

את המסקנות כדאי לרכז בצורה מסודרת ב Spreadsheet המחקר שלנו.

תמחורים ומודלים עסקיים

דף ה Pricing של המתחרים חשוב במיוחד מכיוון שממנו תוכלו ללמוד על רף המחירים המקובל בשוק, התוכניות השונות המוצעות ללקוחות והמודלים העסקיים הרלוונטיים: האם מציעים Fremium או  Free trial ולכמה ימים. מה גודל חבילה ממוצעת בשוק? מה מקבלים בתמורה? ועוד ועוד.

ניתוח Meta tags

אחרי הרושם הראשוני הזה של מה שאפשר לראות באופן פשוט באתר, חשוב מאוד להציץ קצת "מאחורי הקלעים" ולהשוות את תגי המטא של דפי הבית של המתחרים ולבחון את הכותרת והתיאור, מכיוון שאלו לרוב יופיעו כלשונם בתוצאת החיפוש בגוגל והם חלון הראווה של המתחרים שלכם בדף תוצאות החיפוש.

הצצה למה שכתוב בתגי המטא של האתר תעניק לכם הבנה האם האתר עבר אופטומיזציה לחיפושי SEO  (או שבכותרת מופיע Home או רק שם המותג) לאילו חיפושים ו"מילות מפתח" האתר מכוון, וגם תיאור תמציתי של איך האתר תופס את עצמו.

יש מספר תוספים שיאפשרו לכם לראות את תגי המטא בקלות. אני אישית אוהב להשתמש ב 2 הטכניקות הבאות:

  1. SEO META in 1 CLICK – תוסף נוח שמציף את תגי המטא בקליק.
  2. כל הכותרות של כל המתחרים במכה – לוקחים את כל ה URL של המתחרים שמצאתם בשלבים הקודמים. שמים אותם בכלי שליפת המטא תאגס המצוין הזה מבית היוצר של Buzzstream, מורידים את האקסל ומעלים לקובץ שלכם.

עכשיו תוכלו לראות ולהשוות במכה את הכותרות של המתחרים אחד לצד השני ולראות מי מכוון למה, במה האתר עוסק וכמה ולמה.

ניתוח מילות מפתח

יש ברשת כל מיני תוספים וכלים שמאפשרים לכם לנתח את הדף/אתר מבחינת שכיחות מילות המפתח ולמטרות SEO. אני אישית מוצא שאני לא משתמש באף אחד מהם ולא לומד מהם כלום. מעבר לטכניקות שציינתי אני ממליץ לעבור באופן עצמאי על תגי המטא ולקרוא את הדפים עצמם בתשומת לב.

אם אתם נתקלים במונח שנראה לכם כמו מונח חיפוש רלוונטי לגוגל (כלומר שיש סיכוי שזה מונח שלקוחות שלכם מחפשים בגוגל כדי למצוא אתכם כשירות), אני מציע להעתיק אותו לצד לעמודת מילות מפתח. ככה תוכלו לראות איזה מתחרה מכוון לאילו מילות מפתח, אילו מילות מפתח נותרו יחסית ללא תחרות ובמה אתם צריכים להשתמש. כל המילים האלו שתצברו יהוו בהמשך "בנק מילות המפתח" שלכם לטובת מציאת קהל היעד שלכם, מציאת מילות מפתח נוספות רלוונטיות, ו/או פרסום ממומן בגוגל.

 

ניתוח לינקים, טראפיק ותוכן

ניתוח הלינקים למתחרים שלכם כמו גם התוכן והמודעות שלו יאפשר לכם לאתר ולמפות אתרים שמתעניינים בנושא.

נושא ניתוח הלינקים והאיכות שלהם הוא נושא נרחב ומתקדם בעולם ה SEO שאולי ארחיב עליו את הדיבור בפוסט נפרד בעתיד.

בעבר השירותים השונים שיצוינו ברשימה היו בעלי "התמחויות" ספציפיות בניתוח והשוואת מתחרים, לאחרונה נוצר מצב שכולם מציעים עוד ועוד שירותים והשוואות, ולכן קצת קשה לקטלג אותם, אני אשייך את השירותים לפי ההתמחויות המקוריות שלהם, אבל ממליץ לכם להסתכל גם על הטאבים הנוספים שהם מציעים בחקר המתחרים:

 

ניתוח לינקים

 

ניתוח מקורות תנועה

  • Similarweb.com  – מציג ניתוח של מקורות התנועה לאתר ה Refferals ולאו דווקא הלינקים לאתר.

 

ניתוח תוכן האתר והפופולאריות שלו

  • Buzzsumo.com – יאפשר לכם לבחון ולנתח אילו תכנים מצליחים במיוחד, אילו נושאים מקבלים הכי הרבה שיתופים באתר מסויים ומה מעניין את קהל היעד (כמו גם לאתר כותבים ומשפיענים רלוונטים).
  • Epic beat – יש שחובבים את השירות הזה.

 

ניתוח מודעות מתחרים ב PPC ו Display

  • follow.net – שירות ותוסף לכרום שנותן סיכום ומידע מהיר על אתר שאתם נמצאים בו בקליק. (נתוני טראפיק ופירסום)
  • Spyfu.com – נותנים לא מעט מידע בחינם גם ללא תשלום.
  • Ispionage.com – נותנים לא מעט מידע בחינם גם ללא תשלום.
  • Semrush.com – נותנים לא מעט מידע בחינם גם ללא תשלום.
  • Similarweb.com  – נותן מעט מידע ובעיקר בתשלום.

השירותים האלו יאפשרו לכם גם ללמוד את הקמפיינים שהמתחרים שלכם מריצים במודעות טקסט בגוגל ובבאנרים שב display.

תוכלו לקבל מהם מידע בחינם כגון : עלויות, מילות מפתח, גרסאות היסטוריות של מודעות ועוד ועוד.

המחקר הזה גם יאפשר לכם להבין מי מתחרה בכם, מה תקציבי השיווק שלו, אילו מילת מפתח עובדות בשבילו, איך הוא מנסח את המודעות שלו. ותוכלו לקבל תחושה על פי זה גם האם השוק "אטרקטיבי" או תחרותי מבחינת תקציבי שיווק והשגת לידים.

 

בדיקות מתחת למכסה המנוע – למתקדמים

ישנן שתי בדיקות "מתחת למנוע" שאני אוהב וממליץ לבחון, כי לפעמים שם מתחבאות מציאות אמיתיות. ואני מתכוון להצצה בקבצי ה:

  • Sitemap.xml
  • Robots.txt

מפת האתר ו – Robots.txt

הקובץ Sitemap.xml הוא מפת האתר למנועי חיפוש.

לא לכל אתר יש מפת אתר אבל אם יש, אז אפשר ללמוד ממנו עולם מלא על המתחרה שלכם, וזה קצת כמו להציץ לו מתחת למכסה המנוע,  ניתן לראות שם – כמה דפים בסך הכול יש לאתר, איך בנויים הדפים שלו, מה הקטגוריות שבהן הוא משתמש ומה הלוגיקה שלהן. מה קצב הפרסום בבלוג, מי הכותבים ועוד ועוד.

מיקום מפת האתר נמצא לרוב פשוט בסוף ה URL וכל מה שצריך לעשות הוא להוסיף לדומיין את התווים /sitemap.xml כך שהכתובת תראה- domain.com/sitemap.xml כדי לקבל הצצה לקובץ. התוסף  SEO META in 1 CLICK עליו המלצתי בראש הפוסט, נותן לכם לינק גישה מהיר למפה, ככה שלא תצטרכו לשנן את הכתובת.


לפעמים אין מפת אתר ולפעמים מפת האתר לא יושבת בכתובת הזו. זה לא אומר שאין מפת אתר. כל מה שצריך לעשות כדי למצוא מפת אתר בכתובת שונה זה לחפש בגוגל site:domain.com filetype:xml וזה לרוב יציף לכם את כתובת מפת האתר הנכונה.

לעתים כדאי להציץ בקובץ Robots.txt שגם הוא לרוב נמצא פשוט בסוף הדומיין בכתובת domain.com/robots.txt . הצצה בקובץ הזה יכולה לאפשר לכם לגלות את כתובות מפות האתר (במקרה ולא מצאתם אותן או שיש כמה) וגם לראות אילו אזורים יתכן והמתחרה שלכם מעוניין לחסום ממנועי חיפוש, לפעמים החלקים המעניינים ביותר באתר הם אלו שנסתרים מהעין.

לסיום הצצה בקוד האתר עצמו יכולה לעתים ללמד ולהשלים את פעולת תוספי הצגת הטכנולוגיה של האתר שהמלצתי למעלה. למשל אם מדובר באתר WP תוכלו לראות באילו פלאגינים האתר משתמש או לא (האם הוא משתמש ב Yoast לטובת SEO או בתוכנת פופאפ וכדומה)

Marketplaces ו Mobile

עד עכשיו דיברנו על חקר אתרי האינטרנט של המתחרים.

אבל סטארטאפים רבים לעתים מתחרים כשירות Saas, תוסף לדפדפן, תוסף לאתר, בוט או אפליקציית Mobile.

על פי רוב לכל אחד מהשרותים האלה יש Marketplace פופולרי וייעודי בו הלקוחות מחפשים את הפתרון.

ולכן מעבר לצעדים שציינו עד עכשיו אני ממליץ לבחון גם את המתחרים הרלוונטיים שלכם ב Marketplace בו אתם מתכוונים להירשם.

כל מה שהיה נכון לחיפושים בגוגל נכון גם להסתכלות ולגישה שלכם לבחינת ה marketplace.

תבצעו בו חיפושים רלוונטיים, תבחנו את ה"תוצאות" והמתחרים שלכם שמציעים שירותים תחליפיים. תרשמו אותם, ותנתחו את הכותרות, תיאורים, תגים והגראפיקות (תמונות/וידיואים) שהם בחרו לשים.
תבחנו מה המתחרים עשו נכון ומה אתם יכולים לעשות יותר טוב, ותרכזו לעצמכם את המסקנות ב Spreadsheetכמו כן כדאי גם להכין בנק מילים רלוונטי ספציפית ל Marketplace.

נושא ה ASO – App Store Optimization ה SEO של האפפס, הוא עולם שלם בפני עצמו ואולי נתייחס אליו בעתיד בפוסט נפרד.

{captcha}

 

יש לכם טיפים או כלים מומלצים משלכם למחקר מתחרים? שתפו איתנו בתגובות:

אז מה אתם חושבים על זה?
תנו בתגובה:

תגובה 1 בנושא “מחקר מתחרים – המדריך המלא

  1. פינגבאק: מחקר לקוחות - כל מה שהאחות לא סיפרה לכם בבית ספר - Startuping

סגור לתגובות.