☚ אין לך כוח לקרוא רקע והסברים? דלג ישר לאמ:לק
רקע
היום אנחנו כבר יודעים שסטארטאפ הוא לא רק גירסה מוקטנת של חברה. לסטארטאפים יש מאפיינים יחודיים, מאפיינים שלא דומים כלל לאופן הניהול של חברה בוגרת.
ההבדל המרכזי ביותר בין חברה בוגרת לסטארט-אפ נובע מהאופן בו ניגשים לתכנן את האסטרטגיה של בניית העסק. בסטארטאפ יש פער עצום בין התאוריה למציאות, ולכן בניית תוכנית פעולה לחמש השנים הקרובות, ובניית תוכנית עיסקית כמו זו שנלמדת בבי"ס למנהל עסקים היא פשוט צעד לא רלוונטי. בגלל האופי של חיי הסטארטאפ, תוכנית כזו בוודאות לא תחזיק מעמד במפגש עם המציאות, חיי הסטארטאפ הם רכבת הרים מלאת הפתעות שפשוט לא ניתן לצפות מראש והתוכנית שכתבנו הופכת לאיזה חיבור "מלחמה ושלום" שמנותק לגמרי מהחיים עצמם.
בגלל הפער הזה, כתיבת תוכנית עיסקית נתפסת כתהליך מסורבל, נוקשה, איטי, ומנוכר לרעיון הסטארטאפ. ויזמים רבים שמתבקשים לספק תוכנית שכזו או שלא יודעים מאיפה בכלל להתחיל או שחשים שזה בזבוז זמן מוחלט, גם ככה התוכנית לא תהיה רלוונטית לחיי היום יום שלהם, אז למה בכלל לנסות?
גם אני חשבתי פעם קצת ככה, האמת היא, שפשוט לא הייתה שיטה מותאמת לבניית תוכנית עיסקית לסטארטאפ.
שיניתי את דעתי לחלוטין מרגע שגיליתי את שיטת ה Business model canvas.
השיטה הזו נותנת מענה מהיר, יעיל, חד ונוקב ובעיקר מותאם ליזמים וסטארטאפים, ומאפשרת להם לענות לעצמם על השאלות הכי חשובות בתכנון בניית הסטארטאפ: מה אנחנו בונים? איזה צורך זה פותר? מי הלקוח? כמה כסף נעשה? כמה זה יעלה? איזה צעדים הכרחיים כדי לבנות את מה שאנחנו רוצים? ועוד ועוד שאלות יסודיות שמקבלות פתאום מקום וסדר הגיוני.
וככה מ"עול" מיותר שצריך לכתוב, או לשלם לחברה חיצונית כדי שתיצור בגלל דרישה שקיבלנו ממשקיע, התהליך הופך "לדבר עצמו" – תהליך בניית החברה.
כלומר בעזרת מודל הקנבס אנחנו מתעמתים עם כל השאלות והתשובות שאנחנו בכל מקרה רוצים וחייבים לשאול את עצמינו על כדאיות המיזם, אפילו אם אף אחד אחר לא דורש זאת מאיתנו.
מהפעולה המאוסה ביותר, בניית התוכנית העסקית הופכת לדבר החשוב ביותר שאתם יכולים וחייבים לעשות, וכמובן שגם אף אחד חוץ ממכם היזמים לא יכול לעשות את זה במקומכם.
כתועלת משנית, אחרי שעניתם לעצמכם "מה אתם בונים" ולמה, תרוויחו כבר "על הדרך" בשלות ומוכנות לקראת שלב גיוס ההון ושאלות המשקיעים, באם תבחרו לגייס הון. וגם כבר תהיה לכם ביד בסיס לתוכנית עיסקית בפורמט שמקובל בשוק לקראת פגישות עם משקיעים.
שיטת ה Business model canvas אומצה בצורה רחבה בידי סטארטאפים בעולם, ובעיקר על ידי חסידי שיטת ה Lean startup. השיטה הוכחה ככל כך יעילה, שהיום גם חברות גדולות כמו intuit, GE ,Google ועוד מאמצים אותה במחלקות ובצוותים שלהם, כמתודה אפקטיבית לתכנון שינויים ושיחרור מוצרים.
באופן אישי עבדתי עם השיטה הזו יחד עם מספר סטארטאפים, קטנים וגדולים.
אז קדימה – אחרי שהבנו את החשיבות שלה, בואו נבחן את השיטה עצמה ונלמד איך הפלא הזה עובד בפועל.
את ההסבר על השיטה נחלק למספר פוסטים:
- אמ:לק – לינקים ללימוד השיטה, והסבר קצר, למי שרוצה לרוץ לבד.
- שאלות עזר למילוי קנבס המודל העיסקי שלכם.
- הכול מתחיל מכאן – דגשים לתהליך אפיון הלקוח ומציאת ה Product market fit
- דגשים אחרונים בבניית תוכנית הקנבס העסקי שלכם.
אמ:לק – קנבס תוכנית עיסקית עשה זאת בעצמך
נתחיל בוידאו הסבר קצר על דף הקנבס (2 דק'):
קבצי עבודה
- סדנת בניית תוכנית עסקית לסטארטאפים ויזמים – מצגת צביקה אבנרי
- דף הקנבס להורדה (PDF)
- דף אפיון לקוח והצעת ערך להורדה (PDF)
- דף הגדרת עסק (PDF)
- טמפלייט לגוגל סליידס של הקנבס (עם שאלות) שמאפשר לכם להוסיף כצוות את ה sticky notes דיגיטאלית – ולשמור את היסטוריית הקנבסים השונים שעשיתם.
שאלות עזר:
- 38 שאלות לאפיון לקוח ומציאת ה Product Market Fit
- 50 שאלות עזר שיעזרו לכם לבנות את קנבס התוכנית העיסקית שלכם
קורס וידאו (חינם)
אתרים
- Strategyzer.com – אתר השיטה.
איך השיטה עובדת?
שיטת הקנבס, מרכזת וממפה בדף אחד, את כל 9 הגורמים ואבני הבניין המהותיים ביותר לבניית סטארטאפ:
- הלקוח
- המוצר והערך שאתם יוצרים Value proposition
- ערוצים
- יחסים עם הלקוחות (השגה, שימור, והצמחה)
- ערוצי ההכנסה
- הפעילויות ההכרחיות
- המשאבים ההכרחיים
- השותפויות הנדרשות
- עלויות
כל אחת מ 9 העמודות האלה, מקבלת סדרת שאלות אליהם אתם צריכים למצוא מענה ו/או לכתוב את ההשערה שלכם. את התשובות/היפותזות שלכם אתם רושמים על גבי Sticky notes. ושמים על הלוח/דף. אופן פעולה זה מאפשר לכם לבחון/לתקן/לשנות/לשפר במהירות את ההשערות שכתבתם. התוכנית העסקית הופכת ל"לוח חי" שכל הזמן משתנה. עד שהלוח כולו מתייצב על רעיון עסקי יציב ומוסכם על כל הצוות.
יש חשיבות גדולה לסדר העבודה על הקנבס ואופן ההתקדמות מעמודה לעמודה.
שימו לב שהצד הימני של הקנבס מתייחס לצד יצירת ההכנסות (לקוחות, ערך מוצר, ערוצים, יחסי לקוח וערוצי הכנסה) כאשר צד שמאל של המודל מתייחס לצד העלויות (משאבים ופעילויות נדרשות, שותפים ועלויות) .
כפי שאתם רואים קנבס המודל העסקי, מגיע כדף ריק ופשוט, ובזה גדולתו. באופן הזה אתם יכולים לתת את הפרשנות שלכם לאיך כדאי לכם למלא אותו, כך שכל התוכנית העסקית שלכם תהיה מוצגת בדף אחד בלבד.
עזרים נוספים ללימוד ותרגול השיטה:
סדרת וידאו אנימציה קצרה ומצוינת שמסבירה את השיטה (6 סרטונים / 15 דקות).
המלצה חמה – בנוסף אני ממליץ בחום רב ליזמים לקחת את הקורס המלא ללימוד השיטה, הקורס בנוי בצורה מצויינת ופשוטה מנחה ומוביל אתכם שלב שלב עם הסברים על כל שלב בשיטה (אורך כל וידאו הסבר הוא כ – 2 דקות בלבד , סה"כ הקורס כולו כ 5 שעות) .
* טיפ שימו לב שאתם יכולים לשנות גם את הגדרות המהירות של נגן הוידאו למהירות כפולה וככה לקצר את זמן הלימוד לחצי.
בפוסט הבא: 50 שאלות עזר שיעזרו לכם לבנות את קנבס התוכנית העיסקית שלכם.
.
פינגבאק: 50 שאלות עזר למילוי קנבס התוכנית העיסקית של הסטארטאפ שלכם - Startuping
פינגבאק: טיפים ליזמים - הגדרת הלקוח ומציאת Product market fit - Startuping
פינגבאק: משקיעים ממאדים יזמים מנגה - כל מה שחשוב ליזם לדעת לפני פגישת משקיעים - Startuping
פינגבאק: סיכום 2016 במספרים Startuping.co.il - מה הספקנו ב 8 שבועות בלבד! - Startuping
פינגבאק: 38 שאלות לאפיון לקוח ומציאת ה Product Market Fit - Startuping
פינגבאק: 38 שאלות לאפיון לקוח ומציאת ה-Product Market Fit | גיקטיים
פינגבאק: סדנת בניית תוכנית עסקית לסטארטאפים ויזמים - מצגת - Startuping
פינגבאק: Business Model Canvas The Playbook - Startuping